Gravensteen
Gent, 2019
Het Gravensteen was in al zijn tijden een gebouw waarin het stadsleven zich zowel rondom als binnenin de walmuur afspeelde. Na een periode van bewoning door de graaf is het tijd na tijd uitgegroeid tot een bijzonder complex waarin zich steeds verschillend gebruik simultaan afspeelde. Van een administratieve en juridische plek met Kasselrij, tot een plaats van productie en arbeiderswoningen tijdens de opmars van textiel- en metaalnijverheid. Van een periode met een stuk open wal aan het water tot een tijd met panden die tegen het Gravensteen aangebouwd stonden. Het was een plek met levendige pleinen en kleinere hoven. Steeds in de geschiedenis capteerde het Gravensteen alleszins zijn tijdsgeest ten volle doordat de maatschappelijke condities en het leven van dat moment er zich in én rond tegelijk afspeelden. Het gebouw stond centraal in de maatschappij van dat ogenblik. Vandaag wordt gekenmerkt door de aandacht voor een verdicht kwalitatief stedelijk leven met aandacht voor voldoende open ruimte en groen. Vandaag wordt ook gekenmerkt door de stad voor locals en toerisme als plek voor een rijke beleving van vrije tijd en cultuur. Toeristen zijn een enorm aandeel geworden in de populatie van mensen die in de kunststad vertoeft. Omdat het in de geschiedenis nooit een eenzijdig ingevuld gebouwencomplex geweest is en omdat we willen voorkomen dat een glazen stolp zich zou sluiten rond het Gravensteen, die het zou herleiden tot een museaal object, kiezen we er ten volle voor om een publieke invulling en programma samen met een betalend toeristische component te laten plaatsvinden binnen de walmuren. Zo blijft het in al zijn echtheid deel van de stad Gent. De ontmoeting tussen lokale bewoners en reizigers is er spontaan en iedereen vindt er tegelijkertijd zijn plek en gading. De publieke levendigheid zorgt voor geschiedkundige continüïteit in de dynamiek van de plaats. Tegelijk maken de locals in de echtheid van hun aanwezigheid en gebruik, in de alledaagse en bijzondere taferelen, ook de ervaring van de toerist rijker. Zowel bewoners als toeristen kunnen zich de plaats op hun manier toeëigenen en er zich op een hernieuwde manier aan relateren.
De gehele geschiedens van het Gravensteen is een buitengewoon bijzondere verhalenschat. De verticale stapeling in de tijd, motte na motte, ophoging na ophoging spreekt meteen tot de verbeelding. Ook de vele horizontale planvariaties doorheen de tijd binnen de wal maken de bouwgeschiedenis ervan op zijn minst woelig te noemen. Daarin zit de kans om het Gravensteen, nog meer dan vandaag reeds het geval is, te verdiepen tot een Time Castle, een waar kasteel van en over vele tijden. De lagen en verhalen uit het verleden kunnen door specifieke interventies namelijk nog veel beter tot hun recht komen. Het huidige project stelt zich tot doel beter te kunnen kijken naar wat er al is. Daarenboven stellen we voor enkele ruwe of niet vrijgelegde onbekende brokken geschiedens op te wrijven tot glans. Het Time Castle als x-ray van alle tijden van wat binnen de wal gebouwd is, maar zeker ook van wat er zich in en rond heeft afgespeeld. Er zit veel capaciteit in het versterken van de ervaring van de vele tijdsdimensies door de architecturale ingrepen die we nu doen zorgvuldig met dat doel voor ogen te regisseren. We leggen soms voorzichtig vrij, ontbloten ruïnes. Terwijl sommige delen bezoekbaar en geconsolideerd worden, maken andere tijden zich vrij voor observatie en/of gebruik. Het Gravensteen wordt nog veel meer een gebouw over wat we kunnen zien, maar ook over wat we niet kunnen zien. De rol van het mystieke behoudt zijn plaats. Archeologie en bouwkundig vooronderzoek worden ingezet om de nieuwe ingrepen delicaat in de mogelijkheden van het monument te nestelen.
Het Gravensteen is een ideale plek voor evenementeel gebruik. Het heeft de capaciteit een bijzondere festieve plek te zijn. We willen inzetten op het goed accomoderen van deze gebeurtenissen en het tot een slimme machinerie maken, die vooral de activiteit van mensen en taferelen opvoert en niet de logistieke druk die ermee gepaard gaat. Door handigheden die geïntegreerd zitten in het plan zoals uitvalruimtes voor catering, ondersteunende bergingen, ruimtes die werken als flexibele kiosk, sanitaire uitrusting, enz kan dit waargemaakt worden. Als het opperhof publiek wordt, moeten sommige delen in het betalend gedeelte dat ook nog meer worden in het hoofd van bewoners doordat locals zich er nog meer dan nu aan kunnen relateren door een evenementele ervaring in de betalende zone van Gravensteen. We willen de mogelijkheden veelzijderiger maken voor een diverser publiek. Door sprekende ruimtes en meer mogelijkheiden aan te reiken worden plekken in het Gravensteen begrippen in het stedelijk leven. Of het nu gaat over een trouwfeest in een bijzondere setting, een verjaardagsfeest op een bijzondere zolder, een bedrijfreceptie op een festief bovenbalkon, een workshop rond stadsecologie, enz… Ook een cultureel sterk uitgerust programma van openlucht cinema, theater tot thematische events kan verder worden uitgebouwd. Steeds wordt een sterke herinnering nagelaten. Als we de agenda willen kunnen verbreden in het nieuwe Gravensteen komt dit meervoudig ruimtegebruik ten goede. We moeten meer en beter doen met wat we al hebben op een schaal die deze opdracht alleen overstijgt. Daarom is het niet alleen van belang in te zetten op een gevariëerd aanbod aan binnen- buitenruimtes maar meteen ook de uitrusting ervan. Steeds met aandacht voor een gezonde simultaniteit van evenementeel en toeristisch gebruik.
Open Oproep Vlaams Bouwmeester, Publieke bouwheer: Historische huizen Gent, Restauratie: Callebaut Architecten, Stabiliteit: RCR, Technieken: RCR, Tuin- en landschapsarchitect: Jan Minne