De bouwplaats heeft het niet allemaal mee. Momenteel overheerst weginfrastructuur op deze plek aan de Antwerpse ring en het kruispunt van de Noordersingel met Turnhoutsebaan. De bestaande gebouwen geven niet veel terug aan de stad hebben weinig belevingswaarde op begane grond; buurtfuncties ontbreken grotendeels. De inplanting van de huidige appartementsgebouwen van Hof ter Lo doet denken aan een ontspoord treinstel. Deze reeks verderzetten met een bijkomend langgerekt volume dat nogmaals voor en achter uitlokt zou een nieuwe barrière creëren. We stellen een meer scenische inplanting voor. Als in een portret van de schilder Georgio Morandi stellen we een hoogbouw figuur voor naast een middelhoogbouw, aangevuld met een klein onderschikt volume. De gebouwen worden, door hun specifieke positie ten aanzien van de context en ten aanzien van elkaar, als spelers in een tafereel. We maken met eenvoudige volumes een specifieke scène. De ruimtelijke figuur die door de ontmoeting van de kopgevels getekend wordt is even belangrijk als de uitdrukking van elk gebouw afzonderlijk. Het is in de ontmoeting van de volumes dat een uniek stedelijk moment en uitnodigend gebaar naar de achterliggende site vervat zit. De twee gebouwen samen zijn zowel ‘kop’ als ‘poort’ voor de plaats.
In de directe omgeving van de gebouwen van Hof ter Lo is er weinig publieke verblijfsruimte. Door te kiezen voor twee gebouwen wordt een ruimte tussen en rond de gebouwen gedefinieerd. Er ontstaat een publieke ruimte die opgespannen zit tussen de twee hoofdfiguren en het derde 1-laagse bijgebouw. Deze verblijfsruimte krijgt een uitloper aan de voorkant van de hoogbouw binnen de contouren van het terrein. Er ontstaat een terras aan de voet van het gebouw, klaar voor een publieke rol. De plint wordt hier opzettelijk meest poreus gemaakt om dit waar te maken. Er wordt een bouwkundige overdekte buitenruimte voorzien die meteen inspeelt op windturbulenties rond de gebouwen. Door de positie aan de kant van de Donkerpoort ontstaat een eerste kiem van publiek leven in de directe nabijheid. Het aanknopen met de Donkerpoort hierbij is opzettelijk. Het is samen met de van motieven voorziene spoorwegberm een sterke bestaande historische stedelijke infrastructuur geeft vorm aan de directe verbinding met de binnenstad.